Oldal kiválasztása
Tájékoztató a szálláshely üzemeltetéssel kapcsolatosan bekövetkezett változásokról

A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény, valamint a végrehajtásáról szóló 237/2018. (XII. 10.) Korm. rendelet határozza meg Magyarország területén a szálláshely-szolgáltató által a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz (NTAK) való csatlakozás, valamint a NTAK működtetésének, a bekerülő adatok kezelésének, feldolgozásának és továbbításának szabályait, a regisztráció ütemezését, a kötelező adatszolgáltatás rendjét, a főbb technikai, valamint a vendégnyilvántartó-szoftverre vonatkozó adatokat.  A rendelet 2019. január 1-jén lépett hatályba. A Kormány a NTAK üzemeltetőjeként a Magyar Turisztikai Ügynökség Zárkörűen Működő Részvénytársaságot (MTÜ) jelölte ki.

A NTAK célja az országos statisztikai adatgyűjtés segítése és a magyarországi turizmusfejlesztéshez szükséges szálláshelyek vendégforgalmi adatainak naprakész biztosítása, a szektor átláthatóságának megteremtése, továbbá a szálláshely-szolgáltatók adminisztrációs terheinek és kötelezettségeinek csökkentése.

A MTÜ térítésmentesen biztosítja azoknak a szálláshely-szolgáltatóknak a szálláshely-kezelő szoftvert, akik legfeljebb 8 szobát, illetve legfeljebb 16 ágyat (férőhelyet) tartalmazó szálláshelyet tartanak fenn. Ezen feltétel vizsgálatakor a szálláshely-szolgáltató által fenntartott több szálláshely esetén az egyes szálláshelyen meglévő szobák és ágyak számát nem kell összeadni, azaz a feltételeknek kizárólag csak az adott szálláshely tekintetében kell megfelelni.

A szálláshely-szolgáltatónak a szálláshely-szolgáltatási tevékenység megkezdését követő legfeljebb 5 napon belül kötelező a rendszerben a regisztrációját elvégezni. A regisztrációs folyamat teljes mértékben elektronikus. A szálláshely-szolgáltató vagy képviselője elektronikus azonosítási szolgáltatás útján azonosítja magát, míg a rendszer üzemeltetője az azonosítást követően ellenőrzi a nyilatkozó képviseleti jogosultságát. Ennek ellenőrzése érdekében vagy az erre vonatkozó SZEÜSZ-t használja, vagy hozzáférést kap az ellenőrzéshez szükséges nyilvántartásokhoz. Az üzemeltető kizárólag a jogosultság ellenőrzése érdekében, annak idejéig kap jogosultságot az érintett személyes adatainak kezelésére. A rendszer maga személyes adatokat nem, kizárólag adminisztratív adatokat tartalmaz, azok rögzítését a szálláshely-szolgáltatók végzik.

A szálláshely-szolgáltató a vendégek bejelentkezésekor elektronikusan rögzíti az adatokat egy számára biztosított tárhelyen. A vendég személyes- és okmánya adatainak rögzítése céljából szükséges, hogy a vendég a személyazonosítására alkalmas okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak.

A csatlakozás ütemezetten történik:

  • július 1-jétől a szállodák,
  • október 1-jétől a panziók, míg
  • január 1-jétől a kempingek, üdülőházak, közösségi- és egyéb szálláshelyek teljesítenek majd havi adatszolgáltatást az új rendszeren keresztül, mely kötelezően használandó lesz.

Azok a szálláshely-szolgáltatók, amelyek a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (IX.20.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ker. kr.) 4. §. (1) bekezdése szerinti szálláshely-szolgáltatási tevékenységüket már bejelentették, továbbá működési engedéllyel rendelkeznek, kötelesek 2019. június 1-je és 2019. június 30-a között az e rendelet 5. §-a szerinti regisztrációt teljesíteni.

A napi és a havi adatszolgáltatást 2019. július 1-jétől kell teljesíteni, azzal, hogy az adatszolgáltatás első napja 2019. július 1-je, illetve első alkalommal 2019. július 1. napját követően kötelező a havi adatszolgáltatás teljesítése. (SZÁLLODA)

Azok a szálláshely-szolgáltatók, amelyek a Ker. kr. 4. §. (2) bekezdése szerinti szálláshely-szolgáltatási tevékenységüket már bejelentették, továbbá működési engedéllyel rendelkeznek, kötelesek 2019. szeptember 1-je és 2019. szeptember 30-a között az e rendelet 5. §-a szerinti regisztrációt teljesíteni. A napi és havi adatszolgáltatást 2019. október 1-jétől kell teljesíteni, azzal, hogy az adatszolgálgatás első napja 2019. október 1-je, illetve első alkalommal 2019. október 1. napját követően kötelező a havi adatszolgáltatás teljesítése. (PANZIÓ)

Azok a szálláshely-szolgáltatók, amelyek a Ker. kr. 4. §. (3) – (6) bekezdése szerinti szálláshely-szolgáltatási tevékenységüket már bejelentették, továbbá működési engedéllyel rendelkeznek, kötelesek 2019. december 1-je és 2019. december 31-e között az e rendelet 5. §-a szerinti regisztrációt teljesíteni. A napi és havi adatszolgáltatást 2020. január 1-jétől kell teljesíteni, azzal, hogy az adatszolgálgatás első napja 2020. január 1-je, illetve első alkalommal 2020. január 1. napját követően kötelező a havi adatszolgáltatás teljesítése. (KEMPING, ÜDÜLŐHÁZ, KÖZÖSSÉGI SZÁLLÁSHELY, EGYÉB)

A NTAK-ban történő regisztráció során a szálláshely-szolgáltató a következő adatokat adja meg:

A szálláshely-szolgáltató:

  • neve
  • adószáma
  • statisztikai számjele
  • statisztikai főtevékenysége
  • székhelye
  • levelezési címe
  • telefonszáma
  • elektronikus levelezési címe
  • szálláshely-szolgáltatási tevékenységének kezdő napja.

A regisztráció során megadott adatok változását a szálláshely-szolgáltató a változás bekövetkezését követően, legfeljebb 8 napon belül köteles a NTAK elektronikus felületén átvezetni.

A szálláshely üzemeltetéssel összefüggő feladatokra vonatkozóan az alábbi jogszabályok tartalmaznak szabályozásokat:

  • évi XCVII. törvény a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény és kapcsolódó törvények módosításáról,
  • évi CLVI. törvény a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól,
  • 237/2018. (XII.10.) Korm. rendelet a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVII. törvény végrehajtásáról.

Tájékoztatom továbbá, a NTAK bevezetésével kapcsolatban további részletes információk találhatóak a https://info.ntak.hu/ oldalon

Mestyán Valéria
címzetes főjegyző

Megszakítás